وضعیت آشفتهٔ دینداری
حضرت رسول اکرم (صلیالله علیه و آله) فرمودند:
«يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُبَالِي اَلرَّجُلُ مَا تَلِفَ مِنْ دِينِهِ إِذَا سَلِمَتْ لَهُ دُنْيَاهُ»
«روزگاری بر مردم بيايد كه مرد باكى ندارد از آنچه که از دينش تلف مىشود ، در صورتى كه دنيايش سلامت بماند.»
«يُصْبِحُ الرَّجُلُ فِيهَا مُؤْمِنًا وَ يُمْسِي كَافِرًا»
مرد در آن روزگار، صبح، با ایمان برمیخیزد و شب کافر بخواب میرود.
«سَتَکونُ فِتَنٌ یصْبِحُ الرَّجُلُ فیها مُؤمِناً وَ یمْسی کافِراً الّا مَنْ احْیاهُ اللَّهُ تَعالی بِالْعِلْمِ»
فتنههائی برپا خواهد شد که مرد صبح مؤمن باشد و شب کافر گردد ، مگر آنانکه خداوند متعال آنها را به نور علم زنده کرده باشد.
منابع:
بحارالأنوار: جلد ۷۴ ، صفحه ۱۵۷.
تحف العقول: جلد ۱ ، صفحه ۵۲.
دین فروشی
حضرت رسول اکرم (صلیالله علیه و آله) فرمودند:
وَيْلٌ للْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدِ اقْتَرَبَ فِتَناً كَقِطَعِ اَللَّيْلِ اَلْمُظْلِمِ یصْبِحُ الرَّجُلُ مُؤْمِنًا وَ يُمْسِي كَافِرًا يَبِيعَ اَلْقَوْمُ دِينِهِمْ بِعَرَضٍ مِنَ اَلدُّنْيَا قَلِيلٌ اَلْمُتَمَسِّكُ يَوْمَئِذٍ بِدِينِهِ كَالْقَابِضِ عَلَى اَلْجَمْرَةِ أَوْ قَالَ عَلَی اَلشَّوْكِ
وای بر عرب از شرّی که به آنان نزدیک شده است. فتنههائی چون پارههای شب تاریک وظلمانی ؛ صبحگاهان مرد مؤمن است و به هنگام غروب کافر ؛ گروهی دین خود را به بهای ناچیز و متاع اندک میفروشند. کسی که در آن روز به دین خود چنگ زده و پایبند است ، همانند کسی است که گلولهای از آتش را در دست گرفته یا بوتهای از خار را در دست میفشرد.
منابع:
تحف العقول: جلد ۱ ، صفحه ۵۲.
جامع الاخبار: جلد ۱ ، صفحه ۱۳۰.
بحارالأنوار: جلد ۲۲ ، صفحه ۴۵۴.
اوج بیغیرتیِ مردان و بیعفتی زنان
حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) در بیان ایّام و حالات مردمِ آخرالزمان فرمودند:
وَ رَأَيْتَ اَلْفِسْقَ قَدْ ظَهَرَ وَ اِكْتَفَى اَلرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ اَلنِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ
و دیدی فسق هويدا شده ، و مردان برای عمل نامشروع به مردان ؛ و زنان ، برای عمل نامشروع به زنان اکتفاء کنند.
وَ رَأَيْتَ اَلرِّجَالَ يَتَسَمَّنُونَ لِلرِّجَالِ وَ اَلنِّسَاءَ لِلنِّسَاءِ
و ديدى مردان ، خويش را براى استفادۀ مردان آماده مىكنند ؛ و زنان خود را براى زنان
وَ رَأَيْتَ اَلرَّجُلَ مَعِيشَتُهُ مِنْ دُبُرِهِ وَ مَعِيشَةُ اَلْمَرْأَةِ مِنْ فَرْجِهَا
و ديدى وسيلۀ ارتزاق مرد از دبر [پشت] اوست، و وسيلۀ ارتزاق زن از فَرْج [جلو] اوست
وَ رَأَيْتَ اَلرَّجُلَ يَأْكُلُ مِنْ كَسْبِ اِمْرَأَتِهِ مِنَ اَلْفُجُورِ يَعْلَمُ ذَلِكَ وَ يُقِيمُ عَلَيْهِ
و ديدى كه مرد از كسب هرزگى زنش نان مىخورد ، و او اين حقيقت را مىداند و به آن تن در میدهد!
وَ رَأَيْتَ اَلْمَرْأَةَ تُصَانِعُ زَوْجَهَا عَلَى نِكَاحِ اَلرِّجَالِ
و ديدى كه زن با شوهر خود ، بر سر همبستر شدن با مردان سازش كند
وَ رَأَيْتَ أَكْثَرَ اَلنَّاسِ وَ خَيْرَ بَيْتٍ مَنْ يُسَاعِدُ اَلنِّسَاءَ عَلَى فِسْقِهِنَّ
و ديدى بيشتر مردم ، و بهترين خانهها ، آن باشد كه زنان را در فسقشان يارى مىرساند
وَ كَانَ اَلزِّنَا تُمْتَدَحُ بِهِ اَلنِّسَاءُ
و زنان را به زنا بستایند
وَ رَأَيْتَ اَلْغُلاَمَ يُعْطِي مَا تُعْطِي اَلْمَرْأَةُ وَ رَأَيْتَ اَلنِّسَاءَ يَتَزَوَّجْنَ اَلنِّسَاءَ
و دیدی که پسران مانند زنان خود را در معرض عمل نامشروع قرار میدهند ؛ و زنان با زنان ازدواج [مساحقه] مىكنند
منابع:
بحارالأنوار: جلد ۵۲ ، صفحه ۲۵۴.
وسائل الشیعة: جلد ۱۶ ، صفحه ۲۷۵.
کافی: جلد ۸ ، صفحه ۳۶.
الوافی: جلد ۲۶ ، صفحه ۴۵۱.
انحرافات جنسی و انحطاط اخلاقی
حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) در بیان ایّام و حالات مردمِ آخرالزمان فرمودند:
رَأَيْتَ اَلْبِدَعَ وَ اَلزِّنَا قَدْ ظَهَرَ وَ رَأَيْتَ اَلنَّاسَ يَعْتَدُّونَ بِشَاهِدِ اَلزُّورِ وَ رَأَيْتَ ذَوَاتِ اَلْأَرْحَامِ يُنْكَحْنَ وَ يُكْتَفَى بِهِنَّ
و ديدى كه بدعت و زنا آشكار شده است و مردم به گواه باطل اعتماد مىكنند ؛ و ديدى مردان با محارم خود زنا مىكنند ، و بِدانها از گرفتن زن اكتفاء كنند.
منابع:
بحارالأنوار: جلد ۵۲ ، صفحه ۲۵۴.
وسائل الشیعة: جلد ۱۶ ، صفحه ۲۷۵.
کافی: جلد ۸ ، صفحه ۳۶.
الوافی: جلد ۲۶ ، صفحه ۴۵۱.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«وَ اَلَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ يَا سَلْمَانُ! وَ عِنْدَهَا يَكْتَفِي اَلرِّجَالُ بِالرِّجَالِ وَ اَلنِّسَاءُ بِالنِّسَاءِ»
قسم به آنکه جانم در دست اوست ، ای سلمان! در آن زمان [آخرالزّمان] ، [در امور جنسی] مردان به مردان و زنان به زنان اکتفاء میکنند.
«يُزَفُّ اَلرِّجَالِ لِلرِّجَالِ تُزَفُّ اَلْمَرْأَةَ لِزَوْجِهَا»
مردان با مردان زفاف كنند ، آنچنانكه عروس با داماد زفاف میكند.
يَمْتَشِطُ اَلرَّجُلُ كَمَا تَمْتَشِطُ اَلْمَرْأَةُ لِزَوْجِهَا وَ
يُعْطِي اَلرِّجَالَ اَلْأَمْوَالَ عَلَى فُرُوجِهِمْ وَ يَتَنَافَسُ فِي اَلرَّجُلِ وَ يُغَارُ عَلَیْهِ مِنَ اَلرِّجَالِ وَ يَبْذُلُ فِي سَبِيلَهُ اَلنَّفْسُ وَ اَلْمَالُ
«مرد برای مرد شانه میزند و آرایش میکند، آنچنانکه زن برای همسرش شانه میزند و خود را میآراید ؛ مردان برای اینکار اجرت میگیرند، و گاهی مورد رقابت طالبین واقع میشوند، و گاهی مرد ناموس مرد میشود و برای او غیرت بخرج میدهد و در راه او از بذل جان و مال دریغ نمیکند»
وَ عِنْدَهَا يُغَارُ عَلَى اَلْغُلاَمِ كَمَا يُغَارُ عَلَى اَلْجَارِيَةِ فِي بَيْتِ أَهْلِهَا
«در آن زمان برای پسر همچون دختری خانه دار، غیرت ورزیده میشود.»
«تَزَوَّجَ اَلمَرْأَةُ بِالَامَرْأَةُ وَ تُزَفُّ كَمَا تُزَفُّ اَلْعَرُوسُ إِلَى زَوْجِهَا»
زن با زن ازدواج کند ، و با یکدیگر زفاف کنند، آنچنانكه عروس با همسر خود زفاف میكند.
منابع:
تفسير البرهان: جلد ۵ ، صفحه ۶۱.
تفسير القمی: جلد ۲ ، صفحه ۳۰۳.
تفسير نور الثقلين: جلد ۵ ، صفحه ۳۴.
نوادر الأخبار: جلد ۱ ، صفحه ۳۲۶.
بشارة الاسلام: صفحه ۷۶.
یوم الخلاص: صفحه ۷۴۰.
کاهش تعداد مردان
افزایش تعداد زنان
حضرت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
إِنَّ مِنْ أَشْرَاطِ السَّاعَهًِْ ... وَ تَقِلُّ الرِّجَالُ وَ تَکْثُرُ النِّسَاءُ حَتَّی إِنَّ الْخَمْسِینَ امْرَأَهًًْ فِیهِنَّ وَاحِدٌ مِنَ الرِّجَال.
از نشانهها و شرطهای قیامت این است که ... از شمار مردان کاسته و بر شمار زنان افزون میشود، آنچنانکه برای پنجاه زن یک مرد خواهد بود.
و در روایتی دیگر فرمودند:
«مِنْ أَشْرَاطِ السَّاعَهًِْ أَنْ یَقِلُّ الرِّجَالُ وَ یَکْثُرُ النِّسَاءُ حَتَّی یَکونُ في خَمْسِینَ امْرَأَهًًْ قَيِّمُ وَاحِدٍ»
از نشانههای قیامت این است که مردان کم میشوند و زنان بسیار ؛ تا آنجا که هر پنجاه زن یک سرپرست خواهند داشت.
همچنین آنحضرت میفرمایند:
«لاَ تَقُومُ اَلسَّاعَةُ حَتَّى يَتْبَعُ اَلرَّجُلُ قَرِيبٌ مِنَ ثَلاَثِينَ اِمْرَأَةٍ كُلَّهُنَّ تَقُولُ أَنْكَحَنِي! أَنْكَحَنِي»
قیامت برپا نمیشود، مگر آنکه روزگاری فرا رسد که بدنبال یک مرد، حدود سی زن براه افتد و هر کدام از او تقاضا کند که با او ازدواج نماید.
منابع:
روضة الواعظین: جلد ۲ ، صفحه ۴۸۵.
تفسير الصافی: جلد ۵ ، صفحه ۲۴.
تفسير کنز الدقائق: جلد ۱۲ ، صفحه ۲۳۴.
تفسير نور الثقلين: جلد ۵ ، صفحه ۳۷.
فردوس الاخبار: جلد ۵ ، صفحه ۵٠٩.
مردم همچون غریق دعا میکنند ، اما مستجاب نمیشود.!
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) سَيَأْتِي عَلَى أُمَّتِي زَمَانٌ تَخْبُثُ فِيهِ سَرَائِرُهُمْ وَ تَحْسُنُ فِيهِ عَلاَنِيَتُهُمْ طَمَعاً فِي اَلدُّنْيَا وَ لاَ يُرِيدُونَ بِهِ مَا عِنْدَ اَللَّهِ رَبِّهِمْ يَكُونُ دِينُهُمْ رِيَاءً لاَ يُخَالِطُهُمْ خَوْفٌ يَعُمُّهُمُ اَللَّهُ مِنْهُ بِعِقَابٍ فَيَدْعُونَهُ دُعَاءَ اَلْغَرِيقِ فَلاَ يَسْتَجِيبُ لَهُمْ.
حضرت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«بزودى زمانى بر امّت من بيايد که بخاطر طمع دنیا، درونشان فاسد و ظاهرشان خوب باشد، آنها هیچکاری را بخاطر خدا انجام نمیدهند، و دين و کارهای آنها فقط ریا و خودنمائى است و هیچ باکی ندارند که خداوند آنها را به عقوبتی مبتلاء نماید، در این هنگام خداوند از اين رفتارشان آنها را به كيفرى دچار كند که همانند يك غريق [كه راه بجائى ندارد] ، براى رهائى خويش دست بدعا برمىدارند، ولی دعایشان مستجاب نمیشود!»
منابع:
کافی: جلد ۸ ، صفحه ۳۰۶.
بحارالأنوار: جلد ۶۹ ، صفحه ۲۹۸.
أعلام الدین: جلد ۱ ، صفحه ۴۰۶.
ثواب الأعمال: جلد ۱ ، صفحه ۲۵۳.
بیخردانِ پست همّت
رَوَتْ أُمُّ هَانِئٍ بِنْتُ أَبِی طَالِبٍ (علیه السلام) عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) أَنَّهُ قَالَ:
یَأْتِی عَلَی النَّاسِ زَمَانٌ إِذَا سَمِعْتَ بِاسْمِ رَجُلٍ خَیْرٌ مِنْ أَنْ تَلْقَاهُ فَإِذَا لَقِیتَهُ خَیْرٌ مِنْ أَنْ تُجَرِّبَهُ وَ لَوْ جَرَّبْتَهُ أَظْهَرَ لَکَ أَحْوَالًا دِینُهُمْ دَرَاهِمُهُمْ وَ هِمَّتُهُمْ بُطُونُهُمْ وَ قِبْلَتُهُمْ نِسَاؤُهُمْ یَرْکَعُونَ لِلرَّغِیفِ وَ یَسْجُدُونَ لِلدِّرْهَمِ حَیَارَی سُکَارَی لَا مُسْلِمِینَ وَ لَا نَصَارَی.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
«برای مردم، زمانی فرا میرسد که اگر نام کسی را بشنوی ، بهتر است از آنکه خودش را ببینی ؛ و با او برخورد کوتاه داشته باشی ، بهتر است از اینکه او را بیازمائی ؛ و اگر او را بیازمائی ، چندگونه برایت ظاهر میشود:
دینشان پول آنها است
همتشان شکمشان است
قبلۀ آنها زنانشان میباشد
و برای یک لقمه نان رکوع و تعظیم میکنند
و برای یک درهم ، سجده میکنند
و سرگردان و مست هستند
و نه مسلمان هستند ، نه نصرانی.»
منابع:
أعلام الدین: جلد ۱ ، صفحه ۲۹۱.
بحارالأنوار: جلد ۷۱ ، صفحه ۱۶۶.
از بین رفتن عقل و فراگیر شدن نادانی
حضرت پیامبر اکرم (صلیالله علیه و آله) فرمودند:
مِنْ أَشْرَاطِ اَلسَّاعَةِ أَنْ يُرْفَعَ اَلْعِلْمُ وَ يَظْهَرَ اَلْجَهْلُ
از نشانهها و شرطهای قیامت این است که علم از میان میرود و نادانی آشکار میشود.
يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ يُعْرَجُ فِيهِ بِعُقُولِ اَلنَّاسِ حَتَّى لاَ تَرَى أَحَداً ذَا عَقْلٍ.
زمانی بر مردم میآید که عقلهای مردم بگونهای از بین میرود که هیچ عاقلی دیده نخواهد شد.
قَالُوا: وَ مَعَنَا عُقُولُنَا؟
قَالَ: تُنْزَعُ عُقُولُ أَكْثَرِ أَهْلِ ذَلِكَ اَلزَّمَانِ وَ يُخَلَّفُ لَهُمْ هَبَاءٌ مِنَ اَلنَّاسِ يَحْسَبُ أَحَدُهُمْ أَنَّهُ عَلَى شَيْءٍ وَ لَيْسَ عَلَى شَيْءٍ.
از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سؤال شد آیا مردم در آن زمان [آخرالزمان] عاقل هستند؟
ایشان فرمودند: عقل بیشتر آنها گرفته میشود و بجای آنها افراد ناباب و بیارزشی جایگزین میشوند و هر یک از آنها گمان میکند که برای خودش ارزش و شخصیتی دارد ؛ در حالیکه هیچ چیز نیست!
تَكُونُ فِتْنَةٌ يَعْرُجُ فِيهَا عُقُولُ اَلرِّجَالِ حَتَّى لاَ تَكَادُ تَرَى رَجُلاً عَاقِلاً
فتنهای برخواهد شد که اندیشهٔ اندیشمندان بگونهای متوقف میشود که بعید به نظر میرسد عاقلی دیده شود.
حضرت امام امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند:
فِي اَلْفِتْنَةِ ... اَلْعَمْيَاءُ اَلصَّمَّاءُ اَلْمُطْبِقَةُ يَصِيرُ اَلنَّاسُ فِيهَا كَالْبَهَائِمِ
در فتنههای آخرالزمانی مردم مانند چهارپایان مطیع و بیعقل میشوند.
منابع:
تفسير نور الثقلين: جلد ۵ ، صفحه ۳۷.
تفسير کنز الدقائق: جلد ۱۲ ، صفحه ۲۳۴.
روضة الواعظین: جلد ۲ ، صفحه ۴۸۵.
التشريف بالمنن: جلد ۱ ، صفحات ۷۰ و ۷۱.
التشريف بالمنن: جلد ۱ ، صفحه ۲۱۹.
برای رفع فساد موجود ، تسریع و تعجیل در امر فرج دعای زیر زمزمه کنیم:
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ و الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
سفیر انتظار - Safir Entezar...
ما را در سایت سفیر انتظار - Safir Entezar دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : fsafir124 بازدید : 50 تاريخ : يکشنبه 26 شهريور 1402 ساعت: 22:19