مرگ خلیفهای که فرج آل محمد (صلی الله علیه و آله) را به همراه دارد.
ابوبصير از حضرت امام جعفر صادق (عليه السّلام) روايت كرده كه ایشان فرمودند:
«در آن ميان كه مردم در عرفات ايستادهاند ، ناگاه سوارى كه بر شترى تندرو سوار است نزد آنان آمده و ايشان را از مرگ خليفهاى آگاه كند كه فرج آل محمّد (صلّى اللّٰه عليه و آله) و گشايش همگى مردم در "مرگ" اوست.
و
فرمود: هنگامى كه در آسمان نشانهاى ديديد [كه آن] آتش بزرگى است كه از جانب مشرق چند شب سر مىكشد ، پس فرج مردم بِدان وقت است و آن اندكى پيش از [ظهور یا قيام] قائم (عليه السّلام) است.
مروری بر روایت:
حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) در این روایت شریف خبر میدهند که در موسم حجّ و زمانیکه حجاج و حجّ گذاران در عرفات جمع شدهاند ، شخصی بمیان مردم آمده و خبر مرگ خلیفه و رهبری را منتشر میکند.
استفاده از «نَاقَةٍ ذِعْلِبَةٍ» بمعنای ماده شتری تیزرو و چابک است ، نشان از تعجیل فرد خبر دهنده است تا از اجتماع مردم در عرفات برای انتشار خبر خود بصورت گسترده نهایت استفاده را ببرد.
۱)- گروهی از افراد ، بویژه شیعیان انقلابی ایران اعتقاد دارند که منظور از «نَاقَةٍ ذِعْلِبَةٍ» وسیلۀ نقلیهای پیشرفته و مدرن با سرعتی زیاد و خارق العاده میباشد ؛ اما شیعیان امامیّه معتقد هستند که لوازم و ابزار مدرن و ساختههای بشری به مقتضای ارادۀ الهی متوقف شده و از کار میافتند. اگر غیر از این باشد ، چه نیازی به وسیلهای تندرو و حضور در صحرای عرفات میباشد ، وقتیکه انواع رسانههای دیداری و شنیداری و اینترنت برای داده پردازی و اطلاع رسانی موجود میباشد؟! پس این امر ، فقط یک دلیل محکم میتواند داشته باشد ، و آن هم از کار افتادنِ توانمندیهای مبتنی بر دانش بشری میباشد.
۲)- این رهبر و خلیفه باید یکی از رهبران تأثیرگذار جهان و شاید دنیای اسلام باشد، چرا که خبر مرگ او بحدّی مهم است که در موسم حجّ و در زمانیکه مسلمانان از جایجای جهان برای مراسم حجّ به مکه آمدهاند، فرد یا افرادی برای انتشار خبر مرگ او وارد عرفات میشوند.
۳)- اهمیت و جایگاه این رهبر و خلیفه به بیان حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) تا حدّی است که مرگ او باعث گشایش برای همۀ مردم است ، عبارت «فَرَجُ اَلنَّاسِ جَمِيعاً» بطور مطلق همۀ مردم را در نظر دارد، نه فقط شیعیان یا مسلمانان را و این یعنی گشایشی بینالمللی در راه است و آن چیزی نیست جز ظهور منجی.
به تصریح حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) ، مرگ این خلیفه باعث فرج و ظهور حضرت صاحب الزمان (عجل الله فرجه) میباشد ، یعنی گشایشی برای همۀ مردم جهان، اما این مسئله نکتۀ دیگری نیز در دل دارد و آن اینکه این رهبر و خلیفۀ مذکور بزرگترین مانع برای ظهور محسوب میشود که با مرگش این مانع برطرف شده و فرج حاصل خواهد شد.
۴)- این شخص میتواند همان خلیفۀ بنی عباس ثانی [بنی عباس آخرالزمانی (لعنة الله علیهم)] باشد که حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) در حدیثی فرمود: «مرگ او را بمن خبر دهید تا ظهور را برای شما تضمین کنم» ، [همان خلیفهای که "ذو عین" (اول اسمش حرف 'ع' بود) و عبدالله لقب داشت]، همان خلیفهای که مرگش باعث بروز اختلاف در بنی عباس ثانی و نابودی آنان خواهد شد.
چرا که در روایات ما وارد شده که ظهور واقع نمیشود ، مگر با اختلاف در بنی عباس ثانی ؛ و از طرف دیگر به تصریح روایات نیز بنی عباس به اختلاف دچار نخواهند شد ، مگر بعد از مرگ آخرین رهبر و خلیفۀ مقتدرشان.
خبر بعدی حضرت ظاهر شدن نشانهای شبیه به آتش بزرگی در آسمان است که از سمت شرق پدیدار شده و چند شب بطول خواهد انجامید.
حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) تصریح میفرمایند که این علامت از علائم نزدیکی ظهور بوده و فرج و گشایش برای مردم و قیام حضرت قائم (عجل الله فرجه) اندکی پس از وقوع این علامت واقع خواهد شد
پس شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که تمام علائم مطروحه در این روایت ملازم یکدیگر خواهند بود [والله العالم]
اصل روایت:
«عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) قَالَ: بَيْنَا اَلنَّاسُ وُقُوفٌ بِعَرَفَاتٍ إِذْ أَتَاهُمْ رَاكِبٌ عَلَى نَاقَةٍ ذِعْلِبَةٍ يُخْبِرُهُمْ بِمَوْتِ خَلِيفَةٍ يَكُونُ عِنْدَ مَوْتِهِ فَرَجُ آلِ مُحَمَّدٍ (صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِم) وَ فَرَجُ اَلنَّاسِ جَمِيعاً وَ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) إِذَا رَأَيْتُمْ عَلاَمَةً فِي اَلسَّمَاءِ نَاراً عَظِيمَةً مِنْ قِبَلِ اَلْمَشْرِقِ تَطْلُعُ لَيَالِيَ فَعِنْدَهَا فَرَجُ اَلنَّاسِ وَ هِیَ قُدَّامَ اَلْقَائِمِ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) بِقَلِيلٍ .»
منابع:
الغیبة ، شیخ نعمانی: صفحه ۲۶۷.
بحارالأنوار: جلد ۵۲ ، صفحه ۲۴۰.
اثبات الهداة: جلد ۵ ، صفحه ۳۶۶.
سفیر انتظار - Safir Entezar...
ما را در سایت سفیر انتظار - Safir Entezar دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : fsafir124 بازدید : 18 تاريخ : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 ساعت: 1:11