مخفی شدن هلال شب اول ماه قمری

ساخت وبلاگ

بر اساس اخبار رسیده از ائمهء اطهار (علیهم السلام) هلال حقیقی اول ماه مبارک رمضان و و هلال شب اول ماه شّوال را خداوند در زمان ما پنهان می‌‌کند ، و اول ماه و آخر ماه قمری مشخص نمی‌‌شود ؛ لذا مردن از درک روز عید فطر حقبقی محر م می‌مانند.

در روایات آمده است:
وَ مِنْهُ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَى الْعَطَّارِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ أَبِي الْجَوْزَاءِ الْمُنَبِّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُلْوَانَ عَنْ عَمْرِو بْنِ ثَابِتِ بْنِ هُرْمُزَ الْحَدَّادِ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِيفٍ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ:
‏ يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ يَرْتَفِعُ فِيهِ الْفَاحِشَةُ وَ لَتُصَنَّعُ‏ وَ يُنْتَهَكُ فِيهِ الْمَحَارِمُ وَ يُعْلَنُ فِيهِ الزِّنَا وَ يُسْتَحَلُّ فِيهِ أَمْوَالُ الْيَتَامَى وَ يُؤْكَلُ فِيهِ الرِّبَا وَ يُطَفَّفُ فِي الْمَكَايِيلِ وَ الْمَوَازِينِ وَ يُسْتَحَلُّ الْخَمْرُ بِالنَّبِيذِ وَ الرِّشْوَةُ بِالْهَدِيَّةِ وَ الْخِيَانَةُ بِالْأَمَانَةِ وَ يَتَشَبَّهُ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ يُسْتَخَفُّ بِحُدُودِ الصَّلَاةِ وَ يُحَجُّ فِيهِ لِغَيْرِ اللَّهِ‏ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ الزَّمَانُ انْتَفَخَتِ الْأَهِلَّةُ تَارَةً حَتَّى يُرَى هِلَالُ لَيْلَتَيْنِ وَ خَفِيَتْ تَارَةً حَتَّى يُفْطَرُ شَهْرُ رَمَضَانَ فِي أَوَّلِهِ وَ يُصَامُ الْعِيدُ فِي آخِرِهِ-
فَالْحَذَرَ الْحَذَرَ حِينَئِذٍ مِنْ أَخْذِ اللَّهِ عَلَى غَفْلَةٍ فَإِنَّ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ مَوْتَ ذَرِيعٍ يَخْتَطِفُ النَّاسَ اخْتِطَافاً حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ لَيُصْبِحُ سَالِماً وَ يُمْسِي دَفِيناً وَ يُمْسِي حَيّاً وَ يُصْبِحُ مَيِّتاً.
فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ الزَّمَانُ وَجَبَ التَّقَدُّمُ فِي الْوَصِيَّةِ قَبْلَ نُزُولِ الْبَلِيَّةِ وَ وَجَبَ تَقْدِيمُ الصَّلَاةِ فِي أَوَّلِ وَقْتِهَا خَشْيَةَ فَوْتِهَا فِي آخِرِ وَقْتِهَا.
فَمَنْ بَلَغَ مِنْكُمْ ذَلِكَ الزَّمَانَ فَلَا يَبِيتَنَّ لَيْلَةً إِلَّا عَلَى طُهْرٍ وَ إِنْ قَدَرَ أَنْ لَا يَكُونَ فِي جَمِيعِ أَحْوَالِهِ إِلَّا طَاهِراً فَلْيَفْعَلْ‏ فَإِنَّهُ عَلَى وَجَلٍ لَا يَدْرِي مَتَى يَأْتِيهِ رَسُولُ اللَّهِ لِقَبْضِ رُوحِهِ .
وَ قَدْ حَذَّرْتُكُمْ إِنْ حَذَرْتُمْ وَ عَرَّفْتُكُمْ إِنْ عَرَفْتُمْ وَ وَعَظْتُكُمْ إِنِ اتَّعَظْتُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ فِي سَرَائِرِكُمْ وَ عَلَانِيَتِكُمْ‏ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ‏ وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ‏ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِين‏.»

جناب اصبغ بن نباته (رضوان الله علیه) روایت کرده است که حضرت امیر المومنین (علیه السلام) فرمودند:
زماني بر مردم خواهد آمد که كارهاي زشت آشكار مي‌‌گردد ، پرده‌هاي عفت و شرم پاره مي‌‌گردد ، زناكاري و تجاوزهاي ناموسي علني مي‌‌شود ، اموال يتيمان را حلال مي‌‌شمارند و مي‌‌خورند ، رباخواري شيوع پيدا مي‌‌كند ، در كيل و وزنها ، كم و كاست مي‌‌كنند ، شراب را به اسم نبيذ حلال شمرده و مي‌‌خورند ، رشوه را بعنوان هديه و شيريني مي‌‌گيرند، بنام امانتداري خيانت مي‌‌نمايند، مردها خود را بشكل زنان و زنان خود را بصورت مردها در می‌‌آورند.
پس وقتی که این زمان فرا برسد (خداوند آنها را از فیوضات خود محروم می‌‌کند ) تا جاییکه ماه (شوال برای آنها مخفی می‌‌شود ، بطوریکه گاهی دوشبه دیده می‌‌شود) که معلوم می‌‌شود روز عید فطر را بعنوان ماه رمضان روزه گرفته‌‌اند ، با اینکه روزه آن حرام بوده است و زمانی ماه شب اول رمضان مخفی می‌‌شود ، که دو روز آن را روزه نگرفته و بعنوان آخر ماه شعبان می‌‌خورند و روز عید ، فطر را بخیال آخر ماه رمضان روزه می‌‌گیرند.
در این وقت باید ترسید از اینکه خداوند بطور ناگهانی آنها را کیفر کند ، چرا که بدنبال آن کارها ، بلاها مردم را فرا می‌‌گیرد ، تا جاییکه کسانی صبح سالم هستند ، ولی شب در دل خاک و قبر آرمیده‌‌اند و گاهی شب سالم هستند و بامدادان جزء مردگان هستند.
وقتی چنین روزگاری پیش آمد ، لازم است انسان همیشه وصیت کرده باشد که مبادا بلایی بر او فرود آمده و‌بدون وصیت بمیرد ، و واجب است نماز را در اول وقت آن بخواند ، چون ممکن است تا آخر وقت زنده نباشد.
هر یک از شما آن زمان را درک کرد ، بدون وضوء نخوابد و اگر برایش امکان دارد ، همیشه با وضو باشد که روح با طهارت خدا را ملاقات نماید.
من شما را ترساندم ، اگر بترسید و آگاه نمودم ، اگر آگاه گردید و شما را پند دادم ، چنانچه پند گیرید. پس در پنهانی و آشکار ، از خدا بترسید و نباید کسی از شما بمیرد ، مگر اینکه مسلمان باشد ؛ زیرا هر کس بغیر از اسلام دینی داشته باشد ، از او پذیرفته نیست و در آخر زیانکار است.(۱)
البته بر اساس پاره‌ای از اخبار و احادیث ، تا زمان ظهور حضرت ولیّ امر ، امام زمان (عجل الله فرجه) ، مردم موفق به درک عید فطر و عید قربان نخواهند شد:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ لَطِيفٍ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
لَمَّا ضُرِبَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ (علیهماالسلام) بِالسَّيْفِ ثُمَّ ابْتُدِرَ لِيُقْطَعَ رَأْسُهُ نَادَى مُنَادٍ مِنْ قِبَلِ رَبِّ الْعِزَّةِ أَلَا أَيَّتُهَا الْأُمَّةُ الْمُتَحَيِّرَةُ الظَّالِمَةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا لَا وَفَّقَكُمُ اللَّهُ لِأَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لَا جَرَمَ وَ اللَّهِ وَ مَا وُفِّقُوا وَ لَا يُوَفَّقُونَ أَبَداً حَتَّى يَقُومَ ثَائِرُ الْحُسَيْنِ (علیهم السلام)

هنگامى که حضرت حسین بن على (علیهماالسّلام) را با شمشیر زدند و آنجناب روى زمین سقوط کرد ، سرعت و شتاب کردند که سر مبارکش را قطع کرده و ببرند. منادى در این وقت از جانب عرش نداء داد: اى امّت ظالم و ستمگرى که بعد از پیامبرتان گمراه شدید! خدا موفّقتان نکند که عید قربان و فطر را درک کنید.
سپس راوى گفت، امام (علیه السّلام) فرمودند: بخدا سوگند موفّق نشده و نخواهند شد تا وقتى که منتقم خون حسین (علیه السّلام) قیام کند.(۲)

پی‌نوشت:
(۱)- فضائل الاشهر الثلاثه ، شیخ صدوق: صفحه ۹۱ ، حدیث ۷۰.
بحارالانوار ، علامه مجلسی: جلد ۹۳ ، صفحه ۳۰۳.
سفینه البحار: ج ۸ ص ۷۰۷.
(۲)- علل الشرائع: صفحه ۳۸۹ ، حدیث ۲.
بحارالانوار: جلد ۹۱ ، صفحه ۱۳۴.

سفیر انتظار - Safir Entezar...
ما را در سایت سفیر انتظار - Safir Entezar دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : fsafir124 بازدید : 112 تاريخ : چهارشنبه 24 دی 1399 ساعت: 20:56